پیاز داغ مجلسی چیپسی

پیاز داغ یکی از چاشنی ها و عناصر مهم در آشپزی ایرانی می باشد؛ پیاز داغ مجلسی چیپسی که بسیار خوش طعم و ترد است علاوه بر استفاده در غذا هایی همچون آش و خورش های مختلف برای تزئین برخی از این قبیل غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد.

پیاز داغ مجلسی چیپسی

پیاز داغ مجلسی

برای درست کردن پیاز داغ مجلسی نسبت به پیاز داغ معمولی باید کمی بیشتر سلیقه خرج کنیم. اینگونه که برای پیاز داغ معمولی پیاز را هر جور که دلمان بخواهد خورد می کنیم و با روغن سرخش می کنیم چرا که شکل و اندازه ی چربی و نرمی اش خیلی مهم نیست و به چشم نمی آید؛ اما طرز تهیه ی پیاز داغ مجلسی کمی متفاوت است؛

ابتدا برای خرد کردن پیاز ها باید چاقویی تیز در دستمان باشد، هم می توان با استفاده از تخته و هم بدون تخته پیازهارا به صورت خلالی خورد کرد؛ باید سعی کنیم برش ها خیلی نازک و یا ضخیم نشوند،

در همین حین آب را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت می گذاریم؛ زمانی که آب جوش آمد پیازهایی که خلالی خورد شده اند را به آب درحال جوش اضافه می کنیم؛ حدود ۲الی ۴ دقیقه در آب بمانند و آرام هم می زنیم، بعد از گذشت زمان حدود ۴ دقیقه از آب آنها را خارج می کنیم؛ درون آبکشی میریزیم تا آب اضافه اش خارج شود‌ و کمی سبک شود.؛

دقت داشته باشید برای درست کردن پیاز داغ مجلسی روغن باید زیاد و داغ داغ باشد بعد پیاز هارا اضافه کنیم؛

چند دقیقه بعد از اینکه پیازها در روغن سرخ شدند نگاه می کنیم رنگشان که طلایی شد آن ها را از ظرف خارج می کنیم و دوباره درون آبکش می ریزیم تا روغن اضافی اش خارج شود.

اکنون پیاز داغی طلایی و خوش عطر و طعم داریم که برای تزئین انواع غذاهای خوشمزه قابل استفاده می باشد.

پیاز داغ

پیاز داغ پیاز از دسته گیاهانی است که تیره ی آن نرگسیان می باشد؛ یکی از قدیمی ترین سبزی های خوراکی در ایران و درجهان می باشد؛ این گیاه پرخاصیت در ۳۰۰۰سال قبل از میلاد مسیح در کشور مصر کشت می شده و این در حالی بوده که کارگرانی که اهرام مصر را می ساختند از پیاز به عنوان غذای اصلی استفاده می کرده اند.

همچنین اعتقاد بر این است که سال های متوالی زیادی به طول عمری هزاران سال پیاز منبع اصلی غذا ها بوده است. اما آنچه که مورد نظر ماست پیاز داغ است؛

پیاز داغ که چاشنی مورد علاقه ی غذاهای ایرانی است علاوه بر رنگ و عطر بی نظیرش به غذا طعمی فوق العاده می بخشد؛ پیاز داغ ترکیبی از پیاز خام خورد شده یا خلال شده است که همراه روغن و گاهی کمی زردچوبه سرخ می شود ؛ نام دیگر پیاز داغ پیاز سرخ کرده نیز می باشد.

از گذشته تا اکنون آش های مختلفی در سراسر ایران پخته شده اند؛ آش های پرطرفداری همچون عدسی، آش رشته ، آش دوغ و…

چاشنی اصلی این آش ها پیاز داغ است که طعم بی نظیری به این نوع غذاها می دهد.

برای تهیه ی پیاز داغ چند روش وجود دارد که هرکدام وابسته به نوع غذا متفاوت اند.

پیاز داغ چیپسی

برای تهیه ی پیاز داغ چیپسی و خوشمزه باید چند ترفند راحت را به کار ببریم. برای تهیه ی یک کیلو پیاز داغ چیپسی احتیاج داریم به:

  1. یک کیلو پیاز(ترجیحا پیاز قرمز)
  2. ۵۰۰ گرم روغن
  3. یک قاشق غذاخوری نمک
  4. مقدار لازم آب جوش
  5. یک عدد شیر جوش یا ظرف عمق دار

اول از همه پیاز ها را یک دست و نازک به صورت خلالی خرد می کنیم، بعد آن هارا در آب در حال جوشی که یک قاشق غذاخوری به آن اضافه کرده ایم می ریزیم؛ حدود ۴الی ۵ دقیقه در آب می جوشانیم ؛ از آب خارج نموده درون آبکشی می ریزیم سپس پیاز هارا در آب سرد می ریزیم ( این کار برای دادن شوک به پیاز ها و ترد شدن آنها هنگام سرخ شدن می باشد) از آب سرد خارج کرده و روی دستمال آشپزخانه ریخته تا کمی نم آنها گرفته شود .( این کار برای چیپسی شدن پیازداغ لازم است)

درون ظرفی عمق دار مثل شیرجوش روغن ریخته و روی شعله با حرارت بالا قرار می دهیم بعد از اضافه کردن پیاز ها شعله را در اوایل سرخ کردن شعله را متوسط رو به بالا نگه می داریم و بعد هم می زنیم، بعد از گذشت چند دقیقه و تغییر رنگ پیازها، شعله را کمی پایین می آوریم تا پیاز ها چیپسی و طلایی شوند.

برای اینکه از مرحله ی چیپسی و طلایی شدن عبور نکنیم و رنگ پیاز ها قهوه ای نشود بهتر است چند ثانیه قبل از رسیدن به رنگ دلخواه شعله را خاموش کنیم و ظرف را از روی شعله ی خاموش هم برداریم( به این دلیل که روغن هنوز بسیار داغ است و حتی همان شعله ی خاموش هم کمی حرارت به ظرف منتقل می کند و باعث می شود پیاز ها بیشتر از حد سرخ شوند)

طرز تهیه پیاز داغ

طرز تهیه پیاز داغ

  1. طرز تهیه ی پیاز داغ :

برای تهیه ی پیاز داغ ما نیاز داریم به

  1. پیاز
  2. روغن
  3. زردچوبه(دلخواه)

ابتدا پیاز هارا پوست گرفته و می شوییم، سپس آنها را به دلخواه خورد کرده و یا رنده می کنیم.

نیازی نیست حتما قبل از ریختن پیاز ها روغن را داغ کرده باشیم؛ مقداری روغن را درون تابه ریخته وپیاز هارا اضافه می کنیم سپس روی شعله ی متوسط گاز خوراک پزی قرار می دهیم.

برای طعم و طلایی شدن پیاز داغ به مقدار لازم زرد چوبه اضافه می کنیم و هم می زنیم تا پیاز ها نسوزند، بعد از گذشت چند دقیقه و با تغییر رنگ پیاز ها به سمت طلایی شدن پیازها شعله را خاموش میکنیم.

اکنون پیاز داغ آماده است؛ در نظر داشته باشید اگر می خواهید پیاز داغ روغن اضافی نداشته باشد به هنگام سرخ شدن پیاز هارا با کفگیری فلزی و یا قاشق از تابه خارج کنید و در ظرفی دیگر بریزید.

پیاز داغ خشک

پیاز داغ خشک!! شاید نامش را خیلی کم و یا اصلا نشنیده باشین؛ پیاز داغ خشک همان پیاز داغ چیپسی یا مجلسی است که اینجا با نامی متفاوت تر آمده است.

پیاز داغ خشک برای تزئین انواع آش ها، کشک بادمجان، املت گوجه و تخم مرغ و… استفاده می گردد.

بهتر است مراحل زیر را انجام دهید تا پیاز داغ خشک و خوشمزه ای داشته باشید:

  1. پیازها را شسته و پوست بگیرید.
  2. آن ها را یک دست و خلالی خرد کنید.
  3. ۴الی ۵ دقیقه درون آب جوش بریزید و هم بزنید.
  4. از آب خارج کرده در صافی ریخته و سپس به آب سرد اضافه کنید.
  5. دوباره از آب سرد خارج کرده و درون صافی بریزین.
  6. روی پارچه ی تمیزی پهن کنید و کمی زرد چوبه و به دلخواه زعفران اضافه کنید(زعفران برای خوشرنگ و خوش طعم شدن پیاز داغ خشک است)
  7. درون مقدار کافی روغن داغ بریزید و سرخ کنید.

یک کیلو پیاز چقدر پیاز داغ میده

یک کیلو پیاز چقدر پیاز داغ میده از آنجایی که پیازها باهم متفاوت هستند نمیتوان به طور دقیق و گرمی گفت که یک کیلو پیاز چقدر پیاز داغ میده !! اما همانطور که می دانیم

وزن پیاز بعد از سرخ شدن نصف میشود : با این حساب یک کیلو پیاز چیزی حدود ۳۵۰الی ۵۰۰گرم (نیم کیلو)پیاز داغ میدهد.

البته این در صورتی هست که پیاز تازه نباشد چرا که پیاز تازه آب بیشتری نسبت به پیاز مانده دارد.

مقدار مواد برای سرخ کردن یک کیلو پیاز عبارت اند از:

  • یک کیلو پیاز
  • روغن به مقدار کافی
  • زدرچوبه به مقدار لازم

پیاز کاراملی

پیاز کاراملی حتما شما را به یاد پیاز داغ کاراملی می اندازد؛ اما همانطور که هردوی این ها با استفاده از روغن سرخ و تهیه می شوند اما طعم و کارایی کاملا متفاوتی نسبت به هم دارند؛

پیاز کاراملی علاوه بر اینکه به عنوان طعم دهنده در انواع غذاها ، سوپ ها و تارت ها مورد استفاده واقع می شود در بسیاری از ساندویچ ها و پیتزاها نیز استفاده می گردد.

طعم لذیذ و شیرین این پیاز به دلیل قند آزاد شده از خود پیاز به هنگام سرخ کردن است که علت این شیرینی ، مدت زمان طولانی پخت آن است.

برای تهیه ی پیاز کاراملی دونفره نیاز داریم به:

  • سه عدد پیاز متوسط
  • ۳۰ گرم کره
  • سه قاشق غذا خوری روغن زیتون
  • نمک به مقدار لازم
  • شکر یک قاشق سرخالی (به صورت دلخواه)
  • یک الی دو قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک( به صورت دلخواه)

زمان آماده سازی ۱۰ دقیقه _ زمان پخت ۱۰ دقیقه که سرجمع ۲۰ دقیقه ای آماده می شود؛ این مقدار مواد برای سرو دو نفر کافی است.

ابتدا پیاز هارا پوست گرفته به صورت خلالی خورد می کنیم؛ اگر روی تخته کار آشپزخانه خورد شود یک دست تر می شود.

سپس روغن زیتون و کره را درون تابه می ریزیم و همینطور که هم می زنیم روغن داغ و کره ذوب می شود؛

پیازهارا اضافه کرده هم می زنیم تا به روغن و کره آغشته شوند؛ حدود ۱۰دقیقه تا زمانی که رنگش عوض شود با دمای متوسط شعله هم می زنیم .نمک را اضافه می کنیم . بعد شعله را ملایم کرده حدود ۳۰دقیقه هم می زنیم تاپیازها یکنواخت طلایی شوند.

در آخر پیاز کاراملی ما آماده است اما اگر دوست دارید کمی شرین تر و خوش طعم تر باشد در آخر کمی شکر و یا سرکه بالزامیک را اضافه نموده و با شعله ملایم هم بزنید.

پیاز سرخ شده

پیاز سرخ شده پیاز سرخ شده که به صورت عامیانه همان پیاز داغ است چاشنی بی نظیر بیشتر غذاهای ایرانی است؛

برای تهیه ی پیاز سرخ شده ی خوش طعم بهتر است چند نکته را رعایت کنیم؛

از آنجایی که پیاز را به چند روش مختلف سرخ می کنیم نکاتی که خواهیم گفت بسیار کاربردی است.

برای پیاز داغ معمولی نوع پیاز خیلی فرقی ندارد اما اگر برای تزئین غذاها نیاز به پیازسرخ شده ی کاراملی یا پیازداغ خشک(مجلسی یا چیپسی) دارید بهتر است در انتخاب نوع پیاز دقت کنید.

برای تهیه ی پیاز داغ کاملی یا مجلسی بهتر است پیاز والادیا یا پیاز شیرین باشد؛ تاطعم شیرین آن پیاز سرخ شده را لذیذ تر کند.

پیاز قرمز نیز گزینه ی مناسبی برای پیاز سرخ شده ی کاراملی و مجلسی است.

چند کیلو پیاز یک کیلو پیاز سرخ شده میده

از آنجایی که پیاز بعد از سرخ شدن وزنش به نصف وحتی کمتر از موقعی می رسد که خام است پس باید اینگونه گفت که برای تهیه ی یک کیلو پیاز سرخ شده

که البته اگر پیاز خیلی هم آبدار نباشد حدود ۳الی ۳ونیم کیلو پیاز خام برای تهیه ی یک کیلو پیاز سرخ شده کافی است.

پیاز سرخ شده آماده

پیاز سرخ شده آماده این روزها و با داشتن مشغله ی زیاد خانواده ها مخصوصا با شاغل شدن خانم ها آشپزی یکی از دغدغه های آشپزها شده است.

همانطور که گفتیم پیاز سرخ شده یا همان پیاز داغ یکی از اصلی ترین مواد و چاشنی غذاهای ما ایرانی هاست، و با توجه به اینکه زمان قابل توجهی نیز در آشپزی می گیرد بهتر است فکری برایش کرد.

بهترین فکر و راهکار پیاز سرخ شده ی آماده است که می توان کلی در وقت آشپزی صرفه جویی نمود.

پیازهایی که از قبل آماده شده اند و هر زمان قابل استفاده اند. می توان آن هارا در فریزر نگهداری کرد.

پیاز چیپسی

پیاز چیپسی همان پیاز داغ چیپسی یا خشک است؛ طرز تهیه همه آن ها یکی است؛ مهم ترین نکته در تهیه ی پباز چیپسی همان شوکی است که بعد از درآوردن پیاز ها از آب جوش به آنها می دهیم زمانی که آنهارا درون آب سرد می ریزیم.

پیاز عسلی

پیاز عسلی پیاز عسلی با طعمی لذیذ بعد از استفاده در انواع غذاها در فست فود هم کارایی بالایی دارد. مانند استفاده در انواع همبرگر و ساندویچ و پیتزا.

برای درست کردن پیاز عسلی راحت و آسان باید :

  • پیازها یک دست خورد شوند، نه نازک و نه ضخیم.
  • درون آب جوش همراه نمک ،زرد چوبه می جوشانیم حدود ۴الی ۵ دقیقه تا خامی اش گرفته شود.
  • از آب خارح کرده آبش را می گیریم و در آخر با کمی روغن سرخش می کنیم.

نوش جان.

پیاز مجلسی

پیاز مجلسی که نامش نیز نشانگر طرز تهیه ی آن است بیشتر در تزیین غذا ها و آش ها مورد استفاده است.

پیاز مجلسی همان پیاز داغ مجلسی است (طرز تهیه اش را پیش تر در موارد بالا قسمت پیازداغ مجلسی گفته ایم)

انتخاب پیازی متوسط و خورد کردن یک دست آن راز زیبایی و طلایی شدن پیاز مجلسی است.

پیاز پفکی

پیاز پفکی اول از هرچیز برای تهیه ی پیاز پفکی انتخاب نوع پیاز هست که خوش طعم و عطر باشد ؛ پیاز طارم یکی از این نوع پیاز هاست، نسبت به قیمت سایر پیازها کمی گران تر است اما پیاز سرخ شده ی پفکی خوش طعمی را ارائه می دهد.

در طرز تهیه پیاز پفکی مانند پیاز داغ مجلسی و چیپسی عمل کنید با این تفاوت که بعد از سرخ شدن و طلایی شدن بلافاصله پیاز هارا از روغن خارج کرده درون صافی بریزید تا روغنش گرفته شود و پفکی شود.

می توانید پیاز را علاوه بر خورد کردن رنده هم بکنید.

ظروف پیاز داغ

از آنجا که ما برای صرفه جویی در وقت به پیاز داغ یا همان پیاز سرخ شده ی آماده نیاز داریم باید آنهارا فریز کنیم تا همیشه در دسترسمان باشد. به همین دلیل ظروفی که پیازداغ درآن نگهداری می سود بسیار مهم است، چرا که رابطه ی مستقیم با سلامتی مان دارد.

پس بهتر است از ظروف با کیفیت و مواد اول برای نگهداری پیاز داغ در فریزر استفاده کنیم .چراکه پیازداغ ها به مدت طولانی در فریزر نگهداری خواهند شد.

پیاز کاراملی نواب

پیاز کاراملی نواب پیاز کاراملی نواب ، طعمی عالی و عطری بی نظیر دارد که تهیه شده از پیاز تازه، نمک، زردچوبه، زعفران، و آب جوش و روغن است.

برای تهیه ی پیاز کاراملی نواب می توان به فروشگاه های معتبر اینترنتی و حضوری مراجعه نمود.