تصاویری از سنگ عقیق قرمز یمن که فرهاد به شیرین هدیه داده بود

قطعات مجزای کلسدونی و کوارتز ماکرو کریستالی تهیه شد، تحت درمان شیمیایی قرار گرفت و با طیف سنج جرمی Thermo Fisher Scientific MAT 253 [ 72 ] آنالیز شد.

آخال‌های سیال در کوارتز ماکرو کریستالی سنگ عقیق قرمز یمن (قطعات ضخامت 100 میکرومتر جلا داده شده) با استفاده از مرحله انجماد-گرمایش Linkam THMS 600 مورد بررسی قرار گرفت.

برای کالیبراسیون اندازه‌گیری‌های همگن و انجماد، دو استاندارد گنجاندن سیال مصنوعی (SYN FLINC؛ H خالص2O ، H2O-CO2 مخلوط ) استفاده شد.

علاوه بر این، ترکیب سیالات گازی و مایع در ماتریس SiO 2 عقیق ها با استفاده از یک سیستم اندازه گیری حرارتی-طیف سنجی جرمی (NETZSCH STA 409؛ Netsch, Selb, Germany) که به یک چهار قطبی QMS 403/5 کوپل شده بود، تجزیه و تحلیل شد. طیف سنج جرمی (Pfeiffer Vacuum, Aßlar, Germany).


آخرین اما نه کم‌اهمیت، این تحقیقات شامل مطالعات کانی‌شناسی و ژئوشیمیایی بر روی کانی‌های پاراژنتیکی و مواد آلی در عقیق‌ها برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر در مورد فرآیندهای تغییر، تجمع و تبلور بود. به طور کلی، کانی های مرتبط با ترکیبی از میکروسکوپ الکترونی قطبی و روبشی (SEM)، X شناسایی شدند.

پراش پرتو و طیف سنجی رامان. اندازه‌گیری‌های رامان با استفاده از طیف‌سنج LabRam-HR Confocal Jobin Yvon (Horiba) (Horiba، Bensheim، آلمان) بر روی یک میکروسکوپ نوری Olympus BX41، با یک توری پراش 1800 خط در میلی‌متر و یک سیستم خنک‌شده با Peltier، Si- انجام شد.

آشکارساز CCD مبتنی بر آنالیزها با طیف جذبی مادون قرمز (IR) به دست آمده با استفاده از میکروسکوپ بروکر هایپریون متصل به طیف سنج فروسرخ تبدیل فوریه 27 بروکر تکمیل شدند.
ترکیب عنصر کمیاب و ایزوتوپی کلسیت پاراژنتیکی در عقیق‌های خاص به دلیل وجود همه‌جای آن با عقیق‌ها به شکل رشدهای درون‌شکل و شبه‌مورف مورد بررسی قرار گرفت. عناصر کمیاب توسط INAA (XRAL Laboratories، Toronto، ON Canada) اندازه گیری شد.

ترکیب ایزوتوپ C و O کلسیت پاراژنتیکی با روش هضم اسیدی با استفاده از طیف سنج جرمی Finnigan MAT 252 در آزمایشگاه ایزوتوپ پایدار دانشگاه لوزان (لوزان، سوئیس) [ 74 ] تجزیه و تحلیل شد.