صنایع دستی سفال در روستای پاژلاران

صنایع دستی سفال در روستای پاژلاران، Kecamatan Pagelaran، Malang Regency یکی از بزرگترین مراکز سفال در سراسر مالنگ است.

همانطور که می دانید امروزه در خانه تابلو سفالی دیواری متفاوت از نقش و نگار مختلف وجود دارد که نوع سفال نقش برجسته یکی از مدلها خواهد بود.

در حدود + 30 کیلومتری منطقه مرکزی شهر مالنگ واقع شده است. از دیرباز وجود داشته و منبع اصلی زندگی و مایحتاج آیینی مردم در روستای گتاعان بوده است.

به گفته آقای سوپریادی، دبیر روستای پاژلران، مردم پاژلران از دهه 60 سفالگری را به عنوان صنعت خانگی می دانستند که در زمان اوج آن به 255 صنعتگر رسید.

اگر بخواهیم بهترین و مطلوب ترین نوع آجر را به شما معرفی نماییم تا در ساختمانهای خود از آن بهره ببرید باید آجر سفالی عایق دار را مد نظر قرار دهیم.

محصولات تولید شده ظروف سنتی آشپزخانه و ملزومات آیینی مانند: انگلو، کرن، کندیل، کندی، مارون، کوالی، کوبک، ککپ، جندوک و غیره است.
جالب‌ترین پدیده صنعت سفال پاژلاران، توانایی آن در وجود، توسعه و بقا در برابر تغییرات گسترده محیط فرهنگی-اجتماعی از نظر سبک زندگی جامعه و محیط فیزیکی از نظر توسعه فناوری است.

در حال حاضر 153 صنعتگر سفال در روستای پاژلاران همچنان فعالانه در حال حفظ و انتقال دانش، مهارت و ارزش های فلسفی خود در مورد سفال به نسل های بعدی هستند و در صورت لزوم آنها را توسعه می دهند.آجر سفالی سقفی یکی از مصالح پوششی سقف است، در کشور ما در سقف تیرچه بلوک، تیرچه ها به عنوان تیر فرعی کاربرد دارند. که برای پر کردن میان دو تیرچه در سقف از بلوک های سفالی سقفی استفاده می کنند.
علاوه بر این، پدیده جالب دیگر، پدیده انتقال فرهنگی سفال در میان جامعه صنعتگران سفال و اطراف آن است. بر اساس بافت فرهنگی، اصطلاح انتقال فرهنگی اغلب با شرایط فرهنگ پذیری، اجتماعی شدن و وراثت مرتبط است.

فرهنگ‌سازی فرآیند عادت‌سازی یا نهادینه‌سازی است که در آن فرهنگ از طریق فرآیند یادگیری از نسلی به نسل بعدی منتقل می‌شود.

این محصول بیشترین کاربرد را در تیغه های ساختمان چه تیغه های داخلی و چه دیوارهای خارجی ساختمان است  بلکه تهیه این محصول می تواند نقش مؤثری در کاهش هزینه های ساختمان داشته باشد ولی باید توجه داشت که مصالح ارزان ولی با کیفیت تهیه نمود بلکه آجر سفال درجه یک تحت هیچ شرایطی شوره نمیزند.

عموماً فرهنگ‌سازی بر محصول حاصل از فرآیند اجتماعی شدن تمرکز می‌کند، یعنی فرآیند حفظ فرهنگ از طریق درونی کردن جنبه‌های منشأ فرهنگ در عین حال، جامعه پذیری به فرآیند و مکانیسم واقعی اشاره دارد که توسط افراد در یادگیری قوانین فرهنگی و اجتماعی برای هر کسی در یک زمینه خاص مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت، اصطلاح وراثت فرهنگی بر نحوه حفظ ویژگی های نگرش در بین نسل ها از طریق مکانیسم آموزش و یادگیری تمرکز دارد.

  • منابع:
  • تبلیغات:
    1. با غذا خوردن در ظروف مسی بیمار می شوید.
    2. فواید سلامتی و تغذیه ای لیمو
    3. از بین بردن بوی عرق با لیمو
    4. عجیبترین چیزی که در شکم ماهی کپور پیدا شد

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.